Feest op het kerkhof - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Yvette Mulder - WaarBenJij.nu Feest op het kerkhof - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Yvette Mulder - WaarBenJij.nu

Feest op het kerkhof

Door: YvinGuatemala

Blijf op de hoogte en volg Yvette

02 November 2010 | Guatemala, Antigua

Met de voeten tussen de graven een vlieger oplaten, hier is het mogelijk! Op 1 november vindt Todos Santos plaats, de dag van de overledenen, een feest waarbij door familieleden op het kerkhof fiambre word gegeten. Fiambre is een koude salade met een lange lijst aan ingredienten, van spruitjes en pacayasliertjes tot blauwe worst en kappertjes (maar het is heel lekker). Het is duur en erg ingewikkeld om voor te bereiden, daarom is dit gerecht voorbehouden aan deze dag. Wij togen naar Santiago de Sacatepequez, de 'hoofdstad van de bariletes.' Ik zie de kleuren nog op mijn netvlies doorschemeren! Ik heb dit keer ook mijn vrouwenhormonen niet in bedwang kunnen houden en ben gezwicht voor de kleurige tassen, sjaals en ander moois. Benieuwd of ik die thuis ook nog leuk zal vinden :-P

Nog een persoonlijke noot; het was echt bijzonder om een feest op een begraafplaats mee te maken. Ik ben er op een andere manier naar gaan kijken: lachen op een kerhof is mogelijk! Het was een geweldige dag!

Voor de laatste twee weken heb ik de originele plannen omgegooid. Ik ga ze doorbrengen op school om ook de subjunctivo volledig onder de knie te krijgen. Ik vond het zonde om de reeks lessen niet af te maken, ik leer er zo veel van! Bovendien zet ik ze door met Clarivel, voor wie ik veel respect heb. Behalve dat ze ontzettend gezellig en behulpzaam is heeft ze 3 jaar lang naast haar werk gestudeerd om modeontwerpster te worden. Zaterdag studeert ze af met een eigen collectie op de catwalk. Ze keek alweer verder en wil volgend jaar een cursus tot chefkok ofwel viool gaan volgen, haha..net zo'n rusteloze ziel als ik!

Zo, voorlopig laat ik jullie weer even met rust qua berichten hoor!
Liefs en knuffels!

  • 03 November 2010 - 07:44

    Elma:

    Hoi! Wat een leuke dag! Ik had maandagochtend op het nieuws hier al gehoord dat er in Mexico zo'n dag was, en dat is dus in Guatemala ook (logisch). Echt bijzonder om zoiets mee te maken. Wat een kleuren he...ja daar hoort het er echt bij. Moest wel even glimlachen over of je het thuis ook nog zo leuk zou vinden. Dat is vaak zo, je bent nu in een bepaalde sfeer waar het er bij hoort. Dit gevoel heb je ook vaak op vakantie. Wel goed dat je het Spaans nog verder doorzet, mede door je lerares. Ook zo'n doorzetter, net als jij :P
    Nou, nog een dag of 10 en je kan Erik weer knuffelen en ken je nu ook een stukje van waar hij heeft gewoond. Hou vol en tot volgende week!
    Groetjes en een dikke knuffel! XXX

  • 03 November 2010 - 08:44

    Pa:

    Weer een bijzondere ervaring en wat een kleurig spectakel. Mooi dat zoiets je eigen denkbeelden ook kan bijstellen.
    Nog 10 dagen te gaan. Die worden vast ook de moeite waard.
    Dikke kus.


  • 03 November 2010 - 08:54

    Natalie:

    Prachtige foto's zeg, wat en kleuren! En ik ben je verhalen nog lang niet zat, er zit volgens mij aardig wat schrijftalent in je ;)

    Succes met de lessen en goed van je dat je nog even door wilt zetten!

    Cuando regreses solo hablaremos en español!Hihi!

    Liefs, Naat

  • 03 November 2010 - 15:18

    La Vaca Holandesa:

    Mooie fotos!

    Mucha suerte en las classes aqui te espero para seguir hablando ;o)

    Beso...

  • 05 November 2010 - 10:21

    Angela:

    Hai Yvetje,
    Jeetje, wat een mooie verhalen. Ben weer helemaal bijgelezen! Echt bijzonder al die kleuren op het kerkhof, prachtig! Zal wel weer wennen zijn als je straks terug komt in het dan toch wel minder kleurrijke Nederland :) Alhoewel de herftsbladeren op dit moment ook genoeg kleur hebben :P Wat goed dat je toch je lessen nog hebt uitgebreid. Het klinkt echt alsof je een super ervaring hebt daar. Tot snel en geniet nog even, maar dat lukt zo te zien prima!!! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Vulkanen, Caribisch stranden, ondoorgrondbare jungles en Maya ruines: Van 30 september tot 15 november ben ik op reis naar het mooie en mysterieuze Guatemala! Ik zal daar vier weken in de ochtenduren vrijwilligerswerk doen en 's middags taallessen spaans volgen. Daarna heb ik twee weken gepland om door het land te reizen. Ik hoor vlak voor vertrek in welk vrijwilligersproject in ben geplaatst, dus dat blijft even spannend, maar dat mijn spaans erop vooruit zal gaan is zeker! Ik kan niet wachten om weer op avontuur te gaan! Ik wil graag mijn verhaal voor mezelf en voor wie dat leuk vind bijhouden op deze weblog, vergezeld van mooie foto's (daar ga ik tenminste van uit :-) ). Maar dat ik op reis ben maakt me niet minder geinteresseerd hoe het gaat met 'thuis,' ik kijk uit naar mailtjes en berichtjes van jullie! Veel plezier, tot mails en hopelijk tot snel na mijn reis! X! Yvette

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 11373

Voorgaande reizen:

30 September 2010 - 14 November 2010

Yv in Guatemala

Landen bezocht: