Klimmen en varen in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Yvette Mulder - WaarBenJij.nu Klimmen en varen in Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Yvette Mulder - WaarBenJij.nu

Klimmen en varen in Guatemala

Door: YvinGuatemala

Blijf op de hoogte en volg Yvette

26 Oktober 2010 | Guatemala, Antigua

Een relatief kort berichtje, want het wordt al donker buiten.

De Pacaya is vier maanden geleden uitgebarsten en wij hebben het resultaat bekeken. Wat een maanlandschap! Wat een hitte! Wat spookachtig! Wat een lekkere marshmellows! En wat een lange klim omhoog :-) Zie foto's!

Op zaterdag en zondag hebben we met een boot Lago Atitlan van dichtbij meegemaakt. Ontzettend mooi met de vulkanen er omheen. De 3 dorpjes die we hebben bezocht kenmerkten zich vooral door een overdosis aan verkopende kinderen en vrouwen, wat hilarisch was, want ze deden van alles om ons over te halen iets te kopen. Een vrouw trok een gewaad over je hoofd 'alleen voor de foto!', waarna ze 5 quetzales van je eiste. De kindertjes waren het ergst, vooral in Chichicastenango, want ze liepen met je mee totdat je wat kocht. Dat betekent dat ze met ons meeliepen naar het kerkhof, naar de kerk, naar het restaurant... Kennelijk heb ik zo'n soort hoofd waar niet mee te spotten valt (kan er ook niks aan doen), maar na een 'no gracias' houden ze het er bij mij wel voor gezien. De wat zachtaardiger types kwamen met geen mogelijkheid meer van ze af, hilarisch!

De markt van Chichi is sowieso al een belevenis. Er leven daar voornamelijk indigenas, afstammelingen van de Maya's. In de catholieke kerken en op het kleurrijke kerkhof voerden ze allerlei traditionele ceremonies uit, heel interessant. Voornamelijk, doordat sterke drank en sigaren er een grote rol in spelen.. Zo hebben we Machimon bezocht in zijn tijdelijke huis, met een sigaar in zijn mond en drank gevoerd door de bewoners. Die mensen offeren voor een jaar lang, van mei to mei, hun huis op, gaan niet naar hun werk, en zitten met dat beeld in een dampige kamer van de wierook, zelfs met een heiligenbeeld van een Jezus in zijn grafkist. Heel bizar!

Een interessant weekend dus!

Deze week weer eens buikpijn. Morgen maar eens Sofia's pillen van de Kruidvat proberen, hopelijk helpen die wel! Ik wordt er een beetje moedeloos van..de beesten, het eten, de buikpijn, het constante gevaar beroofd te worden..Het is gewoon een heftig land met een hoop problemen. Gelukkig zijn er ook veel leuke mensen, lokaal en internationaal, en maken we mooie uitstapjes. Maar na de rondleiding door mijn huis op Skype, door Erik, verlang ik heel erg naar mijn eigen bed, en natuurlijk naar mijn novio! Het missen gaat niet over. Daar word ik eigenlijk alleen maar blij van :-)

Geniet van de foto's en tot mails weer! Bedankt voor de leuke berichtjes en het meeleven! Ik mis iedereen in Nederland heel erg, nog erger dan chocolade :-P Goed om te weten dat Gerard van zijn paar viel, ik heb het nieuws (nieuws? :-P)niet echt opgezicht hier. Iemand zei dat er iets aan de hand was met het luchtruim in Europa? Een mislukte aanslag of iets dergelijks? Weet iemand daar iets vanaf?

Heel veel liefs,

Yvette

  • 27 Oktober 2010 - 16:51

    The Skyper:

    Denk dat de kinderen jou met rust lieten door dat je goed spaans spreekt ;o)

    Super leuke fotos! Big Big Hug.....

  • 27 Oktober 2010 - 19:37

    Pa & Elma:

    De foto's deden ons denken aan de Etna. Bizar he zo'n landschap? Wat een prachtige tocht en leuke foto's.
    En het nieuws....niks over een mislukte aanslag voor zover we weten. Wel hebben we eindelijk een nieuw kabinet...Rutte 1.
    Die kinderen daar dachten natuurlijk, die spreekt zo goed spaans...hier klopt iets niet :). Disfrute, el tiempo pasa rápido.
    abrazo

  • 28 Oktober 2010 - 09:44

    Gerda En Peter:

    Yvette,wat een leuke verhalen!we begrijpen dat het het ook wel eens wat moeilijker is voor je,maar later,als je "groot" bent zie je veel dingen met andere ogen.
    We zijn best een beetje jaloers op je,we herkennen veel van onze china-ervaringen,behalve het berovingsgevaar,pas maar goed op hoor!
    Mooie foto's trouwens,kun je zo mee op onze fotoclub komen.

    Tot het volgende verhaal,
    XXX, Gerda en Peter.

  • 28 Oktober 2010 - 16:00

    Natalie Haakman:

    Hoi lieve Yv!

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen, ik kijk altijd weer uit naar je vers van de pers verslagen vanuit het mooie en verre Guatemala.

    Het zal inderdaad niet meevallen met de beestjes, maagziekte, et cetera maar tja het hoort er bij ;) Des te meer ga je genieten als je terug bent in NL!

    Grappig dat je je marshmellows op kon warmen met de hitte van de vulkaan, hebben jullie ze met voorbedachte rade meegenomen of was het puur toeval ;) Hihi!

    Meid, geniet van je laatste weken en vooral van de zon want die zul je hier weer heel erg missen :(

    Veel liefs en groetjes van Geerard.

    Kus,

    Naat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Vulkanen, Caribisch stranden, ondoorgrondbare jungles en Maya ruines: Van 30 september tot 15 november ben ik op reis naar het mooie en mysterieuze Guatemala! Ik zal daar vier weken in de ochtenduren vrijwilligerswerk doen en 's middags taallessen spaans volgen. Daarna heb ik twee weken gepland om door het land te reizen. Ik hoor vlak voor vertrek in welk vrijwilligersproject in ben geplaatst, dus dat blijft even spannend, maar dat mijn spaans erop vooruit zal gaan is zeker! Ik kan niet wachten om weer op avontuur te gaan! Ik wil graag mijn verhaal voor mezelf en voor wie dat leuk vind bijhouden op deze weblog, vergezeld van mooie foto's (daar ga ik tenminste van uit :-) ). Maar dat ik op reis ben maakt me niet minder geinteresseerd hoe het gaat met 'thuis,' ik kijk uit naar mailtjes en berichtjes van jullie! Veel plezier, tot mails en hopelijk tot snel na mijn reis! X! Yvette

Actief sinds 17 Aug. 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 11368

Voorgaande reizen:

30 September 2010 - 14 November 2010

Yv in Guatemala

Landen bezocht: